A A A Svart på hvitt - normalt Hvitt på svart

Skjergardsheimen – leirskoleaktiviteter frå morgon til kveld

Vi reiste fra Gaupne med buss mandag 24.mai klokka 9. Etter et kort stopp på Voss kjørte vi videre til Skjergardsheimen i Øygarden. Vi kom fram klokka 3. Der fikk vi litt informasjon før vi dro til et naturreservat med en representant fra Statens naturoppsyn. Der så vi på plante- og dyrelivet og fikk informasjon om naturreservatet. Vi lekte en lek for å lære om egenskapene til de forskjellige fuglene før vi dro tilbake. Etter middag hadde vi fri resten av kvelden til vi skulle legge oss.

Neste dag var vi ute i båt og drog opp garn. I garnet fikk vi en torsk, en berggylt, ei flyndre, en rognkjeks og to lyr. Vi ankra opp på en øy som het Langøya. Der tok vi fisken ut av garnet og stekte fisken vi hadde fanga på bål. Etterpå gikk vi tilbake i båten og mata måkene med fiskerestene og innvollene fra fisket. Vi tok opp krabbeteiner før vi dro tilbake til land. Vel tilbake spiste vi middag før det var tid for kveldskos med masse kortspilling.

På tirsdag padla vi kano. Vi padla et lite stykke til vi kom til en bukt der vi tok en matpause. Vi hadde også konkurranse der den gruppa som samla flest typer skjell, tang og smådyr, vant. Vi padla så tilbake og gikk fra kaien opp til Skjergardsheimen. Denne aktiviteten likte jeg spesielt godt fordi jeg setter pris å padle og fordi det var gøy å lete etter ting i vannet. Etter at vi kom tilbake og hadde spist middag, var det masse kortspill på kvelden som vanlig.

Den siste hele dagen vi var på leirskolen, ble gruppa delt i to. Først starta vi med å klatre. Der fikk vi informasjon om hvordan vi skulle sikre folk. Så gikk vi sammen tre og tre der en klatra, en sikra og en passa på at alt gikk bra. Etter at vi hadde klatra en stund ble vi kjørt til et sted som heter Oen der noen tok oss med ut i ribb-båt til et oppdrettsanlegg. På oppdrettsanlegget fikk vi forklart hvordan anlegget fungerer og hvordan prosessen fra rogn til fullvoksen fisk foregår. Etter at vi ble kjørt inn igjen, var vi på kystmuseet hvor vi så to filmer om energihistorie og båthistorie. Etterpå fikk vi en kort omvisning på museet før vi kjørte tilbake. På veien fikk vi is av tilsatt ved leirskolen.

På fredag sto vi opp ekstra tidlig for å rekke å pakke. Etterpå satte vi oss i bussen og kjørte tilbake med et kort «godte-stopp» på Voss. Alt i alt var det en veldig fin tur med mange morsomme og gøyale opplevelser!